Verslag workshop ‘Hoe pak ik het aan?’

27907277_1727955010607958_1124429136_o

Voorafgaand aan deze workshop vroegen we aan de deelnemers om hun vragen al via mail aan ons te bezorgen, zodat het modereren van gesprek efficiënter en gestroomlijnder kon verlopen. De meeste deelnemers gaven goed gevolg aan deze oproep. We hadden dus al een mooie set vragen klaarstaan om eraan te beginnen.

Als eerste kwam Narcisse Merlier (gemeente Waasmunster) aan bod. Zij wilde eigenlijk vooral inspiratie opdoen wat betreft landschappen en archeologie. “In onze kleine gemeente zijn de monumenten snel uitgeput en we zijn er de voorbije jaren wel wat doorheen geraakt. Ik wil heel graag iets doen met andere mogelijkheden!”

In Waasmunster heeft men resten van een Romeinse villa teruggevonden. Men zou kunnen samenwerken met de Archeologische Dienst Waasland om de site open te stellen. Archeologie is sowieso relatief onderbelicht tijdens Open Monumentendag, dus zulke activiteiten zijn meer dan welkom. Archeologie is trouwens een zeer dankbaar thema om kindvriendelijke activiteiten rond uit te werken! Voorbeelden van leuke zoektochten voor kinderen vind je in C-Mine (Genk).

Ook met landschappen kan je veel doen. Organiseer bijvoorbeeld een blotevoetenpad of een kruidenwandeling. Omdat landschappen soms een aanzienlijke oppervlakte omvatten, zijn fietstochten een goed idee om ze te ontsluiten. Bovendien zijn dat meestal leuke gezinsactiviteiten! Zoek desnoods samenwerking met fietsersbond voor tips & trics. Routes met activiteiten zijn momenteel erg trendy.

Zo kwamen we bij de vragen van Ann Bats van de Stad Gent. Ze was zelf helaas afwezig wegens ziekte, maar haar vragen werden wel door de groep behandeld. Haar eerste vraag was hoe ze gezinnen met kinderen (6-12 jaar) warm kan maken voor een werfbezoek.

Dat doe je het best door een activiteit te bedenken die specifiek voor kinderen bedoeld is. Betrek mensen die zich in de leefwereld van kinderen kunnen inleven. Leerkrachten of begeleiders van jeugdbewegingen (scouts, Chiro, …) zijn meestal goed in zulke zaken. Probeer zeker niet te schools te zijn, hou het luchtig en plezant. De mensen van Bokrijk wisten dat er in Brussel een organisatie zit die ABC (Art Basics for Children) heet. Zij werken heel leuke dingen voor kinderen uit rond kunst en architectuur.

De andere vraag van Ann was dat een paar privé-eigenaars het niet zien zitten om op vaste tijdstippen rondleidingen te organiseren, maar een vrij bezoek willen. Hoe kan de stad hen hierbij begeleiden? Tom Dorau wees nog eens op de algemene tips die hij in de inleiding meegaf: baken een duidelijke zone af waar de mensen mogen komen en geef goed aan in welke richting de rondgang verloopt. Als je veel volk verwacht, kan je best iemand aan de ingang voorzien die eventueel de doorstroming van de bezoekers reguleert (b.v. door groepjes van 25 mensen om de tien minuten of zo door te laten).

Elien De Roo van de gemeente Lebbeke vroeg zich dan weer af hoe ze nog meer deelnemers kunnen aantrekken, en hoe andere gemeenten hun promotie voeren. Een idee was om samenwerkingen met andere gemeenten op poten te zetten of samen met een aantal verenigingen een werkgroep op te richten, om zo de het potentiële doelpubliek te vergroten. Ze vroeg ook of er nog ideeën waren voor gadgets die je kan uitdelen op het einde van een activiteit voor kinderen. De antwoorden waren heel divers, maar de rode draad was wel: laat de kinderen zelf iets maken dat ze mee naar huis kunnen nemen. Dat kunnen knutselwerkjes zijn, tekeningen, zelfgemaakte buttons, enz.. De meesten hebben daar positieve ervaringen mee. Als er een link is met het erfgoed, werkt dat wel…

Buurgemeente Aalst werd vertegenwoordigd door Anne Blondé, die eveneens met een vraag zat. Ze wilde graag weten hoe andere gemeenten vrijwilligers vinden die het onthaal willen doen of suppoost willen zijn. Ze zou kunnen werken via de cultuurraad of oproep doen via het gemeentelijk blad. Misschien kan ze ook Facebook hiervoor inschakelen? Het helpt ook altijd om vrijwilligers een maaltijd en een drankje aan te bieden. Sommige secundaire scholen bieden een richting ‘Onthaal’ aan. Misschien kunnen leerlingen uit zo een richting ervaring opdoen tijdens Open Monumentendag?