Toegankelijkheid

Het ligt zo voor de hand dat velen van ons er wellicht te weinig bij stilstaan: op Open Monumentendag zijn honderden monumenten gratis voor iedereen toegankelijk. Maar wat betekent dat eigenlijk, ‘voor iedereen toegankelijk’? Wat zit er verscholen achter dat woordje ‘Open’? Want een ‘open deur’ is niet noodzakelijk hetzelfde als ‘toegankelijkheid’…

Praktische tips voor een toegankelijke Open Monumentendag

  • Geef eerlijke en correcte info over de toegankelijkheid van het monument. Zo zorg je voor juiste verwachtingen en voorkom je frustraties.
  • De correcte term is ‘persoon met een handicap’. Gebruik dus de termen mindervalide of andersvalide niet in je communicatie.
  • Voorzie voorbehouden parkeerplaatsen op vertoon van een geldige parkeerkaart voor personen met een handicap, bij de ingang van het monument. Let erop dat de ondergrond stabiel is, dus geen kiezels! Als je geen parkeerplaatsen kan voorzien, kan je toelating geven om mensen met een handicap af te zetten aan de ingang.
  • Een rolstoelgebruiker kan zelfstandig maximaal een drempel van 2 cm overbruggen. Voorzie waar mogelijk een hellend vlak. Let wel: het hellingspercentage mag niet meer dan 7% bedragen.
  • Probeer speciale ingangen voor personen met een handicap te vermijden. Alternatieve ingangen hebben vaak een stigmatiserend effect.
  • Rolstoelgebruikers hebben een vrije doorgang nodig tussen de 85 en 90 cm. De meeste rolstoelen hebben een draaicirkel van 1m50.
  • We spreken over een minimum aangepast toilet indien er een draaicirkel is van 1m50, een opstelruimte naast de toiletpot van 90 cm, steunbeugels en een doorgang van 90 cm tussen toilet en lavabo. Toiletten die niet aan deze normen voldoen kunnen niet als toegankelijk worden beschouwd.
  • Laat blinde- en hulpgeleidehonden toe. Zij zijn een onmisbare hulp.
  • Voor blinden en slechtzienden is het ook nuttig om info over de monumenten om te zetten in braille en grootletterschrift. De onkosten hiervoor zijn erg beperkt. Voor contactgegevens van gespecialiseerde bureaus neemt u het best contact op met de met provinciale contactpersoon van de dienst Toegankelijkheid.
  • Geef slechtziende mensen de mogelijkheid om voorwerpen te betasten. Dit is trouwens leuk voor elke bezoeker. Eventueel kan je als organisator dunne, stoffen handschoenen voorzien. Hou er rekening mee dat een gidsbeurt wat langer kan duren als je deze mogelijkheid biedt.
  • Voor gidsbeurten kan je ook doventolken inschakelen. Het is interessant om te werken met voorafgaande inschrijvingen. Op die manier weet je of er een doelpubliek is voor deze rondleidingen.
  • Indien geen tolken kunnen ingezet worden, is het belangrijk dat er voldoende infoteksten ter beschikking zijn voor deze doelgroep.

Heb je nog vragen over toegankelijkheid? Ga dan aankloppen bij Enter vzw. Deze mensen kunnen je ongetwijfeld verder helpen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s