Een goed persbericht opstellen

Enkele tips voor het schrijven van een persbericht:

  • Plaats bovenaan ‘persbericht’, de datum van verzending en eventueel de afzender
  • Verzin een korte en krachtige kop, bijvoorbeeld ‘Open Monumentendag viert dit jaar zilveren jubileum’.
  • In de inleiding moet je de belangrijkste journalistieke W-vragen beantwoorden: wie, wat, waar, wanneer, waarom (en ook hoe). De inleiding bevat met andere woorden meteen alle belangrijke informatie.
  • In de broodtekst (de eigenlijke tekst van het persbericht) start je met het belangrijkste nieuws en geef je vervolgens meer gedetailleerde informatie en achtergrond.
  • Bijkomende informatie (zoals de uitgave van een publicatie, een programma met nevenactiviteiten, …) vermeld je achteraan, eventueel onder een nieuw kopje.
  • Sluit het persbericht af met contactgegevens, bij voorkeur telefoonnummer, gsm-nummer en mailadres.
  • Maak het persbericht niet te lang, maximaal anderhalve A4.
  • Voorzie mooi en kwalitatief beeldmateriaal dat journalisten kunnen opvragen voor hun artikel.
  • Wanneer je het persbericht schrijft, moet je er rekening mee houden dat journalisten de tekst dikwijls overnemen of slechts minimaal herwerken. Schrijf het persbericht dan ook vanuit het oogpunt van een journalist en gericht naar het grote publiek (dit zijn geen specialisten).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s