Open Monumentendag in de pers

Voor het welslagen van Open Monumentendag is de pers een cruciale partner. Nationale pers wordt door Herita benaderd maar regionale en lokale pers kunnen ook door lokale organisatoren aangeschreven worden. Ontdek hierbij alles wat je moet weten voor een vlekkeloze perswerking.

  1. Een persbericht = 1 onderwerp = 1 boodschap, in dit geval over jouw programma op Open Monumentendag en het hoogtepunt hierin.
  2. Probeer je in te beelden dat je zelf de journalist bent die het persbericht leest.
  3. Schrijf alsof het bedoeld is voor je buurman of –vrouw die helemaal niets van erfgoed kent.
  4. Begin jouw persbericht met een pakkende titel en een korte inleiding en vermeld bovenaan een datum.
  5. Vermeld onderaan het persbericht contactgegevens waar de journalist terecht kan voor meer info.
  6. Maak het niet langer dan anderhalve A4, en als het kan zelfs 1 A4.
  7. Schrijf duidelijk en informatief. Een persbericht hoeft geen stilistisch hoogstandje (maar wel zonder schrijffouten) te zijn.
  8. Volg je persbericht telefonisch op en vraag na of de journalist het bericht gekregen heeft en van plan is om hierover iets te schrijven.

Meer weten? Leer hier hoe je een goed persbericht opstelt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s