Succesvolle samenwerking met scholen: praktijkvoorbeeld uit Deinze

Deinze heeft al jaar en dag een stevige reputatie als het op Open Monumentendag aankomt. Sinds 2001 werkt de stad bovendien ook samen met het GO! Erasmusatheneum. De leerlingen van de derde graad worden voor elke Open Monumentendag klaargestoomd om op de tweede zondag van september (een lesvrije dag!) te gidsen. Dit is niet zo eenvoudig als het lijkt. We vroegen aan Eva Devooght, erfgoeddeskundige van de stad Deinze, hoe deze samenwerking met de school in zijn werk gaat.

Eva Devooght: “Open Monumentendag valt traditioneel in het begin van het schooljaar en dat is absoluut niet evident voor een school. De leerlingen hebben eigenlijk maar een goeie week de tijd om het programma in te studeren. Het is dus belangrijk om al in het voorafgaande schooljaar de koe bij de horens te vatten en de sites te gaan bekijken, de nodige documentatie op te stellen en illustratiemateriaal bij elkaar te zoeken.”

Wat zijn de typische obstakels die jullie tegenkomen tijdens de organisatie?




“We werken samen met de leerlingen van het vijfde en zesde jaar Communicatie & Media. Dat impliceert dat we in het schooljaar voor Open Monumentendag enkel kunnen rekenen op de vijfdejaars om de eerste informatierondes door te nemen. Zo zijn zij als zesdejaars in september meteen goed voorbereid. Pas in de eerste week van september sluiten de nieuwe vijfdejaars aan.”

“We opteren er ook voor om de leerlingen inspraak te geven in de organisatie tijdens de voorbereidende plaatsbezoeken. We laten ze suggesties geven en houden daar dan ook rekening mee. Organisatorisch komt er dus wel wat bij kijken.”

Dat klinkt inderdaad omslachtig. Toch blijven jullie al 19 Open Monumentendag-edities op deze manier werken?

De praktische moeilijkheden wegen helemaal niet op tegen de talrijke voordelen! Door de leerlingen te betrekken, creëren we een draagvlak om U tegen te zeggen. Iedereen van ons team weet immers dat wanneer je de jeugd mee hebt, je de toekomst in handen hebt.”

“Het enthousiasme en de aanstekelijkheid van de leerlingen bepaalt mee het succes van onze Open Monumentendag in Deinze. De bezoekers kijken met een heel andere blik naar de gidsbeurt. Het publiek verwacht van een jongere immers niet dezelfde expertise als van een ervaren volwassen gids. Toch zijn ze elk jaar verbaasd over de kennis van de jongeren en hun enthousiasme. De gastenboeken liegen er niet om en lezen als een hartverwarmend boek vol complimenten.”

Tips om zelf een samenwerking met scholen op te zetten

3 gouden tips van Eva:

  • Een schooljaar loopt van september tot juni. Maar het is belangrijk om te weten dat scholen vaak in juni al een jaarplanning opmaken voor het volgende schooljaar. Het is dus belangrijk om vóór juni naar de intenties van de leerkrachten en de school te polsen, zodat ze in de jaarplanning rekening kunnen houden met Open Monumentendag.
  • Probeer een aanknopingspunt te vinden tussen de leerlingen, het monument in kwestie en hun studierichting. Niet alle leerlingen uit alle richtingen staan immers te springen om een gidsbeurt te geven. Ooit gedacht om een uitleg over een dakkap door leerlingen uit de richting hout of bouw te laten geven? Deze leerlingen zijn immers gepassioneerd door hun vak!
  • En het allerbelangrijkste: leerlingen zijn net als sponsen. Geef hen informatie en ze gaan er op een fantastische manier mee aan de slag. Begeester hen op een enthousiaste manier en jouw Open Monumentendag krijgt een extra jonge dimensie. Toekomst verzekerd!