Jouw evenement op Open Monumentendag in de kijker zetten

31 Mrt

Kon je er niet bij zijn op Studio OMD? Niet getreurd. In dit artikel geven we je enkele interessante tips uit de sessie die focuste op communicatie.

Enkele communicatietips:

  • 17% van de bezoekers beslist pas een week op voorhand om een bezoek te brengen aan Open Monumentendag. Maanden op voorhand al volop reclame maken voor jouw evenement heeft dus weinig zin. Focus daarom vooral op ongeveer 10 dagen voor Open Monumentendag om jouw aanbod te promoten.
  • Uit onderzoek is gebleken dat de meeste bezoekers van Open Monumentendag deelnemen aan activiteiten in hun eigen gemeente of nabij gelegen gemeenten. Bovendien gaan potentiële bezoekers ook in regionale en lokale communicatiekanalen op zoek naar informatie over Open Monumentendag in de buurt. Lokale communicatie is dus belangrijk! Wat dacht je van een artikeltje op de website van de gemeente, in je gemeentelijke krant of magazine of op lokale sociale media? Neem zeker nog voor de zomervakantie contact op met de communicatie- of informatieambtenaar van de gemeente.
  • Facebook is een goedkope en eenvoudige manier om toch een hele grote groep mensen te bereiken. De gemiddelde bezoeker van Open Monumentendag is een 55+’er, maar wist je trouwens dat deze doelgroep meer en meer op Facebook actief is. Gebruik vooral foto’s en video’s om het publiek nieuwsgierig te maken en prikkel hen om jouw monument een bezoekje te komen brengen op Open Monumentendag! Investeer ook enkele euro’s in Facebook-advertenties. Hierdoor kan je heel eenvoudig doelgroepgericht communiceren en je bent zeker dat mensen je artikel gaan zien.
  • Als je dacht dat in het digitale tijdperk geen plek meer is voor persoonlijke communicatie heb je het volgens Liesbeth volledig mis. Verhalen die tussen pot en pint of bij de kapper over de tongen rollen blijven hangen. Ook anno 2017 nog! Vertel met vuur over je eigen Open Monumentendag-project en ongetwijfeld zullen anderen ook hierover vertellen in de bibliotheek, bij de kapper of op café. Persoonlijk contact werkt meer dan ooit!
  • Een goed verhaal werkt altijd. Ga op zoek naar nostalgische verhalen over je monument, vertel het verhaal over de restauratie, onthul pittige anekdotes van vroegere bewoners,… Erfgoed barst van de verhalen. Verpak deze verhalen in een aantrekkelijke tekst zodat mensen goesting krijgen om eens te komen kijken op Open Monumentendag. Ga eens kijken op de site van The National Trust of English Heritage en lees hoe zij op een heel mooie en toegankelijke manier schrijven over hun monumenten.
  • Doe het niet alleen, maar laat je communicatieplan en teksten ook eens nalezen door een leek, iemand die niet van dichtbij bij je aanbod of monument betrokken is. Enkel op die manier ben je er zeker van dat je publiek helemaal begrijp waarover het gaat.

Wat doet Herita voor jou?

In het inschrijvingssysteem van Open Monumentendag kan je gratis promotiemateriaal bestellen om jouw evenement nog beter onder de aandacht te brengen. Je vindt er onder andere affiches, folders en covers. Je kan dit promotiemateriaal personaliseren met je eigen lokaal aanbod. Dit gratis promotiemateriaal kan je nog bestellen tot 31 mei. Digitale sjablonen zijn ook beschikbaar.

Nog meer tips over Open Monumentendag tijdens Studio OMD!

Wil je de laatste studio OMD op 25 april in Kortrijk (Texture Museum over Vlas en Leie) bijwonen? Schrijf je dan nog snel in via deze website.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: